woensdag, november 09, 2005

De wereld is om zeep ...

Pas op, ik wil niet pessimistisch doen of zo, want ik zit zo niet ineen. Maar wat er nu gebeurt in Frankrijk doet toch vragen rijzen. Zijn die jongeren nu echt de "klootzakken" of is dit alleen maar het gevolg van een jarenlange frustratie ? Ze zijn hier geboren en dromen allemaal van een mooie carrière om later een gezin te kunnen stichten en een mooi huis te kunnen bouwen. Algauw valt die droom in duigen en blijkt zelfs dat ze gewoon niet aanvaard worden door "onze" maatschappij. "Wij" willen ze hier niet. Als ze naar een dancing willen gaan, vliegen ze buiten. Als ze solliciteren voor een job, dan staan ze achteraan in de rij. Als er ergens "iets" gebeurt en er zijn een paar allochtonen in de buurt, dan wordt er altijd direct naar hen gewezen.

Ik zal het heel voorzichtig proberen te stellen, want ik weet dat dit heel gevoelig ligt, maar ligt de oorzaak van dit alles ook niet een heel klein beetje bij ons ? Moeten wij niet een klein beetje toleranter worden ? Kijk naar Amerika. Daar zijn ook nog problemen, maar daar zijn toch al een groot deel "zwarte" medemensen die een mooie functie bekleden ...

Om even over na te denken ...

4 opmerkingen:

annelies zei

Oh, tuurlijk. Niet alleen de allochtone jongeren zijn verantwoordelijk, ook wij (die hen in een uitzichtloze situatie hebben geplaatst). En niet alleen wij, ook de jongeren (die nog steeds zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden). Ik denk trouwens dat de meeste feiten gepleegd worden door vandalen die van de situatie profiteren.

En in Amerika? Daar heeft het toch wel héél lang geduurd eer de zwarten rechten kregen...

Kurtie zei

Ik wist dat dit gevoelig zou zijn.

annelies zei

@ Lachhaai: mijn reactie is niet sarcastisch bedoeld, hoor! Ik deel je mening wel, dat bedoelde ik.

Kurtie zei

Bedankt anneliesje ...