donderdag, december 01, 2005

Coldplay

Indrukwekkend ! Fantastisch ! Schitterend ! Weergaloos ! Onevenaarbaar ! Moet ik verdergaan ? Het was magnifiek. Eerst kwam Goldfrapp het publiek wat opwarmen. Ze deden dit al bij al niet zo slecht, maar je voelde duidelijk aan de zaal dat iedereen zat te wachten op Coldplay. En het wachten werd beloond. Omstreeks half tien betraden Chris Martin en de zijnen het podium en het was al meteen raak met "Square One", onmiddellijk gevolgd door één van de hoogtepunten van de avond (voor mij dan toch) : "Politik", wat zich natuurlijk uitstekend leent om live te spelen. Hierna echter volgde het ene hoogtepunt na het andere, afgesloten met "Fix you" als laatste bisnummer en met een prachtig intermezzo met de vier leden vooraan op het podium in een soort acoustische set. De klank was vrij goed (voor het Sportpaleis), de lichtshow was grandioos en Chris Martin was in topvorm. Ik was al fan, maar sinds gisteravond ben ik nog net iets meer fan geworden. Dit is waarschijnlijk toch wel de beste groep van de wereld van dit moment. Dit bevestigt voor mij ook weer het feit dat je een groep pas echt kunt leren appreciëren als je ze live gezien hebt. Dus, mensen, als ze nog eens naar België komen : aarzel geen seconde en neem de telefoon. Het is beslist de moeite waard !

Trouwens, op deze site kun je hele mooie "wallpapers" downloaden van Coldplay. Een fan groet u !

Support World AIDS Day

6 opmerkingen:

annelies zei

"Dit is waarschijnlijk toch wel de beste groep van de wereld van dit moment."

-> Sta me toe je tegen te spreken! Niemand kan tippen aan REM, begin dit jaar op 7 februari schitterend, magnifiek en betoverend in het Sportpaleis!

;-)

Kurtie zei

Ieder zijn mening, Anneliesje. Ik heb R.E.M. ook ooit live gezien en die waren inderdaad ook steengoed, maar Coldplay is volgens mij nog net iets beter.

:-)

annelies zei

@ Lachhaai: tja, wij zijn nu wel héle grote REM-fans. Altijd al geweest, maar sinds 7 februari nog een tikje meer! (de reden vind je hier)

Anoniem zei

't Was precies wel goed hé? ;-))

Anoniem zei

Ik zag Coldplay een tweetal jaar geleden concerteren in Rijsel, en voor mij was dat meteen de reden om mij niet langer tot hun fandom te rekenen. Ik houd niet van die ingestudeerde marketing-pathos en -dramatiek. Het lijkt allemaal intens en gemeend op het podium, maar later zie je een ander optreden op TV waarbij ze dezelfde "trucjes" op hetzelfde moment ende even intens herhalen.

Coldplay had in die optiek op mij hetzelfde effect Live een paar jaar eerder... Met alle respect voor de geniale muzikanten, want dit fenomeen is vermoedelijk enkel aan het gedrag van de frontman te wijten.

Kurtie zei

@ dominiek en @ plcoyote : daaraan zie je dat smaken verschillen. Misschien ben ik rap content, maar dit was voor mij dan toch een schitterend optreden (en ik heb er toch al heel wat gezien in mijn leven).